صادق زیباکلام: پس از شب‌های قدر می‌توانیم توافق را جشن بگیریم

زیباکلام تاکید کرد شواهد و قرائن نشان می‌دهد توافق هسته‌ای فردا اعلام خواهد شد و با پشت سر گذاشتن شب‌های قدر می‌توانیم این توافق را جشن بگیریم.

به گزارش نامه نیوز ، صادق زیباکلام،  از چهره‌های اصلاح‌طلب امروز پنج شنبه ۹۴/۴/۱۸ طی یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: مذاکرات هسته‌ای که قرار بود طی روزهای قبل به نتیجه برسد دوباره تا فردا (جمعه) تمدید شد. با این حال بعید به نظر می‌رسد این مذاکرات دوباره تمدید شود و تا فردا به نتیجه نرسد. علت آنکه این مذاکرات تا کنون تمدید شده، این است که دو طرف قصد دارند در اصول به توافق برسند.

ایران و آمریکا هر دو می‌دانند که طرف مقابلشان می‌خواهد به توافق برسد. در واقع به خاطر بی‌اعتمادی که بین ایران و آمریکا وجود داشته، طرفین قصد دارند همه چیز به صورت مشخص و شسته‌ورفته روی کاغذ بیاید. تمدیدها به این علت است که موضوعات مورداختلافی که مورد تفسیرهای متفاوت قرار می‌گیرند، باقی نماند. یکی از بزرگ‌ترین نکات، تحریم‌هایی است که در پی قطعنامه شورای امنیت به‌وجود آمده است؛ تحریم‌هایی که در دولت قبل کاغذپاره قلمداد می‌شد و امروز برای رفع آنها روزها و ساعت‌ها مذاکره می‌شود.

بر اساس یکی از این تحریم‌ها از صدور تسلیحات به ایران جلوگیری شده است. بیش از سه سال از این تحریم‌ها می‌گذرد و روس‌ها بر اساس آن نتوانسته‌اند به ایران صادرات داشته باشند، چراکه این صادرات شکستن تحریم‌های شورای امنیت به‌حساب می‌آمد. آن موقع که قطعنامه شورای امنیت علیه ایران به تصویب رسید، فرض طرف مقابل بر این بود که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. بنابراین با توجه به اینکه سلاح هسته‌ای با موشک‌های قاره‌پیما حمل می‌شود، طبق قطعنامه شورای امنیت، هرنوع صادراتی که به ساخت و توسعه موشک‌های دوربرد ایران کمک می‌کند، ممنوع شد. اکنون فرض طرف مقابل بر این است که ایران در چارچوب توافق به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست و بنابراین ایران از نظر ساخت موشک‌های دوربرد همانند کشورهای دیگر خواهد بود و منعی در ساخت موشک‌های دوربرد نخواهد داشت.

با توجه به این فرض مکانیسم‌هایی که برای نظارت و جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای به وجود آمده بلاموضوع خواهد شد. نحوه اینکه چگونه این مورد بی‌اثر شود تا ایران بتواند به فعالیت‌های ساخت موشک دوربرد خود ادامه دهد و درعین حال غیرقانونی نباشد خود جای بحث بیشتری دارد که تاکنون مذاکرات هسته‌ای را طولانی کرده است. از سوی دیگر دو طرف مایلند مسائل موجود حل‌وفصل شود و موضوع لاینحلی باقی نماند. با این وجود شواهد و قرائن نشان می‌دهد توافق هسته‌ای فردا اعلام خواهد شد و با پشت سر گذاشتن شب‌های قدر می‌توانیم این توافق را جشن بگیریم.

منبع: فارس


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :